Amming og jobb

Heller pappa enn pupp – VG Nett om Elisabeth Skarsbø Moen kommenterer.

Plutselig kom vi i en diskusjon om likestilling, amming, permisjon, amming. Noen påstår at amming ikke er viktig – og slikt blir det rabalder av. Vi kan vel alle si oss enig i at amming ER viktig – får man det til, og det funker bra – er amming det beste for mor og barn.

Men selv om man ammer, kan man fint gjøre andre ting. Jeg, for eksempel, ammet Milla i 2,5 år – selv om jeg begynte å jobbe fulltid i ny jobb 4 mndr etter hun var født.

Jeg hadde riktignok mine timer med ammefri, som hjalp meg med å korte ned dagen litt om morgenen og om kvelden. Dessuten brukte jeg litt av den tiden på å sitte å håndmelke på jobben. På den måten kunne jeg ta med meg melk hjem, som Fredrik brukte til å mate Milla med neste dag.

Dette fungerte veldig bra. Det eneste som var negativt, var stress; jeg endte med stressmage og måtte roe ned i en periode..

Men likevel fungerte det bra.

Denne gangen er det jeg som har mesteparten av permisjonen; men jeg jobber gradert i Sats, som dere vet. Jeg har litt timer nå og da, og får god tid til å amme. Jeg begynte jo faktisk med det etter bare 2 uker. Og det fungerer veldig bra nå.

Jeg blir ikke heelt «baby»; jeg får gjøre ting som jeg liker, ting som får tankene på noe annet, ting som gjør at jeg opprettholder kompetansen min osv. Jeg tar Markus med meg, så heldig som jeg er som kan det.

Det jeg mener å si, er at man kan fint jobbe og amme, også når man har små barn. Men det må tilrettelegges. Noen ammer faktisk flere ganger om dagen, ikke bare morgen og kveld. Og da er det fint å ha mulighet til å pumpe eller amme. Å gå med melkespreng på jobb er ikke helt ideelt, det er vondt, plagsomt, og det ødelegger melkeproduksjonen når man ikke får tømt for melk.

Men det er mulig å være fleksibel, å finne løsninger som passer for baby, for mor, far, arbeidsgiver og samfunn 🙂

Advertisements

Markus og meg – 10 uker etter

image

Idag er Markus 10 uker gammel. Fyy som tiden flyr!

Idag veide Markus 6,9 kg. Han er på ca str 68 i klær – litt langt men fint i bredden 🙂 han er vanligvis oppe 2ggr om natta for å få mat, og ellers sover han ganske bra. Egentlig en engel, som har i grunn har vært hele tiden.

image

Jeg veide 58,6 idag – det går jo litt opp og ned fra dag til dag – men det betyr at jeg er ca 2kg under startvekt da jeg ble gravid, og at jeg har gått ned 11kg siden Markus kom. Magen er fremdeles litt bolledeig – men det har kommet seg veldig. Jeg tror ikke noen tenker at jeg fødte for 10 uker siden, for å si det sånn. Det er jo ikke det viktigste av alt – men det er jo veldig fint å komme tilbake til seg selv 🙂

image

Ja, så hvordan går det da?

Vært litt lost i det siste, så tenkte å gi en kjapp update på åssen ting ligger an.

Markus: Fremdeles stor, og vokser. Smiler, ler, sover, og er litt urolig om kveldene. Men må være et av verdens roligste barn. Ganske sterk, da, sånn som Milla var. Bare uten tempoet ;P

Milla: Har slutta helt med nattbleier og smokk, vann-hår er fremdeles et issue. Hun er VELDIG FLINK med Markus, og «leker» med han, passer på han og synger masse for han. Det virker ikke som om det er NOE sjalusi her. AT ALL.

Melkelevering: Holder på å levere til Riksen fremdeles, og det har tatt seg bra opp i det siste etter bronkitten ga seg. Ca 0,5 l om dagen ekstra ut 🙂

Sykdom: Jeg er straks helt frisk, ikke noe hoste, bare litt snufsing. JUHUU!

Bekkenet: Virker bra, kan løpe og hoppe. Etter 2 dager med høye hæler klikka det litt igjen, og har vært liiiitt ustabilt siden. Vurderer en time til hos kiropraktor, for  triggerpunk på rumpa 😛 .. Har gått noen turer osv, og blir ganske sliten i bekkenet av det…

Shopping: Nye sko. og det er vel det. Nye, föra Converse 🙂

(Jeg har bestilt en Mulberry Carter Camera Bag, da.. får den om 3 uker.. På Mulberry Akersgt. Men siden den ikke er her enda, teller liksom ikke det, hehe..)

SÅ  det var vel den kjappe statusen min..

🙂

Sats og ventelister på gruppetimer

Det er mange av dere lesere som kommer fra google fordi dere har googla ett eller annet om Sats.. Jeg tenkte derfor å benytte sjansen til å si litt om ventelistene som noen ganger kommer på gruppetimer når man booker seg på.

Ventelistene KAN se avskrekkende ut – jeg forstår det utrolig godt! MEN! Selv om det er lange ventelister – pleier det somoftest å bli ledig plass.

Feks pleier det å være 30-50 stk på venteliste på min bodypump på lørdager; men likevel har det alltid kommet opp i opp. Jeg kan ikke huske å ha måttet sende hjem noen. Det samme på Nike Get Fit – som det nå er 20 stk på venteliste på til fredag. Forrige fredag var det 30 stk på venteliste – men da vi startet timen var det 5 ledige plasser.

Jeg vil oppfordre dere til å melde dere på uansett – VIL du på timen – så meld deg på. Det skjer mye med ventelista natt til dagen timen går, og den dagen timen går. Du har størst sjanse til å få plass om du allerede er påmeldt – da kommer ingen foran deg i køen.

Det pleier også å være folk som ikke møter opp og som ikke melder seg av, og da kjøres jo ventelista 5min før timen begynner. De på lista får plass. Derfor er det viktig at man MØTER OPP uansett.

Jeg skal ikke GARANTERE plass – men det er virkelig ikke langt unna. Så ikke la ventelista skremme deg – somregel blir det plass!! 🙂 Og er det en ekstra person eller to, så pleier instruktøren ofte å gjøre det man kan for å slippe inn 😉 vi VIL jo ikke sende folk hjem. Sykkel er detlitt vanskelig å slippe inn ekstra siden vi har et bestemt antall sykler, men noen sentre har et par ekstra sykler i tilfelle det  er feil med noen av de «oppførte».. så det er absolutt verdt å møte opp og se 😉

Nike Get Fit

Timen er bygget opp av forholdsvis enkle øvelser som instruktøren velger utfra målgruppa/de som skal trene.. Øvelsene flyter inn i hverandre og timen går non-stop. Intensiteten varierer, siden øvelsene er hentet fra tre kategorier:
– get strong (tyngre styrkeøvelser)
– get lean (kardoøvelser)
– get toned (lettere funksjonelle øvelser).

Det er mye stabilitet og fokus på core, og teknikk er i fokus. Nivået starter i utgangspunktet på scratch – dvs alle kan delta – så kan man legge på mer selv om man ønsker. Mer i form av hurtighet, spenst, vekter, bevegelsesutslag osv.

Øvelsene gjør vi i typ 30 sek – 1 min eller 2 min, utfra intensiteten og type øvelse..

Øvelser kan være;

– knebøy
– balanse
– utfall
– pushup
– rygghev
– mageøvelser
– burpees
– osv…..

Timen passer for alle! Du styrer selv intensiteten ved å velge hvor hardt du går ut i øvelsen, og ved å styre tempoet ditt selv. Du gjennomfører det antallet du vil og kan, ila de 30 sekundene, feks.

jeg skal ha timen på Sats Storo, på

FREDAGER KL 16:30!

Timen går som event i 8 uker.

GLEDER MEG!!

Dagens fantastiske trening!

Idag ble treningen inndelt i to økter, eller kanskje tre. Tre deler, iallefall.

Den første, var i formiddag kl 10.  styrke skulder/bryst. ca 25min i studio, med øvelser som omvendt flyes, pullover, ryggliggende flyes, sidehev skulder, skulderpress og rygghev..

Så var det min faste sykkeltime, 1030, sykkel intervall. 4×4 intervall med supre deltakere og god stemning 🙂 og ikke minst god treningseffekt.

Siste økten ble kl 16-1730. Først gjennomgang av noen av øvelsene til Nike Get Fit (lagde nytt program – og da må jeg jo teste ut øvelsene og varigheten på øvelsene). Så trente jeg bein, med dype knebøy i smith, ungarske utfall med vekter, saksehopp, gående utfall med tåhev, ungarske utfall med hopp på returen..etter dette gjorde jeg hele Nike Get Fit rutinen i studio – 13,5min med høyintensive øvelser, feks. burpees, push-away-balance, pushup med enarmsro, flere saksehopp, utfall, sumosquat… mange gøye ting! Som gjorde at jeg holdt gjennomsnittspuls på 89% ila de 13,5 minuttene jeg holdt på. Og den rutinen skal vi gjøre 3 ggr på fredag, folkens 😉 ..

Så nå sitter jeg her med ganske mørbanka bein og skuldre, og nyyyter følelsen. Imorgen er det i utgangspunktet treningfri for meg – jeg har crosstraining på Aker Brygge, og kan jo benytte fridagen min til å være med litt ekstra på spurtene og burpeesene som deltakerne gjør ;)… gleder meg. 🙂

Herlig treningsdag, og jeg er OVERLYKKELIG over å kunne løpe, gå, hoppe, gjøre trinn igjen med bekkenet mitt! Etter flere mndr med redusert kapasitet i bekkenet, har jeg mista endel av muskelstyrken og volumet i beina.. ganske tydelig. og det er ganske kjipt. For jeg har jo brukt lang tid på å bygge den opp. Så, jeg sier: Tusentusentakk til Storo kiropraktoren som har gjort sånn at jeg er i funksjon igjen! LØV IT!