Spy overalt, liksom

(warning – Sitter du å spiser – så vent med å lese til du er ferdig.)

Sykdom er ikke til å komme unna når man har barn. Feber kommer og går ofte, men det er liksom «greit nok». Da er de kosete og sover på fanget, som små varmeputer. spy derimot. det er det verste..

5åringen er iallefall stor nok til å lene seg over en bøtte eller løpe på badet.. 1åringen har ikke helt samme evne.. Her spyr han både seg selv og meg ned. Vi begge har vært inn og ut av dusjen i hele formiddag..

Men så er det jo så synd på han stakar,  som ikke vet hva som skjer med han.  Synd på han som er så liten og har så vondt. Så da spiller det i grunn ingen rolle om han spyr på meg,  jeg har han på fanget likevel og trøster han, og lar han sove i armene mine. Den lille søte,  nydelige virusbomba som han er..

Sånn er det å være mamma!

Men jeg er glad for at de snart skal til pappa, og spy ned han!! mohahahaa…

image

Markus sovna oppå Milla.. I går, med feber – enn så lenge uten spy..

Posted from WordPress for Android

Advertisements

morgenstund

etter at jeg har fått 5, 5t søvn, med 3 oppvåkninger (2 milla og 1 markus), vil barna stå opp. Pling våkne 0530, og jeg forsøker å drøye tiden så godt jeg kan.. Fremdeles kvalm etter i går (dro hjem fra jobb, virus på gang? !?!?!).

Men så er de nydelige da… de små, altså.

image

image

image

image

Posted from WordPress for Android

Dårlige dager

Vi har alle dårlige dager iblant.  Idag har jeg en. Dager som nesten ser helt lik ut som andre dager, men med andre samtaler og andre tanker.  det er utrolig hvor lite som skal til for å tippe humøret.

heldigvis er det litt trenbart. man avgjør selv hvor mye man lar slike ting gå utover en. jeg velger å bruke 5 min på det, for så å legge det til siden. kan jeg gjøre noe med det,  så gjør jeg det. om det er utenfor min kontroll,  får jeg ikke gjort noe uansett.

Man er sin egen lykkesmed, og man får gjøre det beste ut av det man har til rådighet.

Selv om noen ganger er bare alt drit.

Posted from WordPress for Android

Mobil på hånda

Nå kommer teknologinørden fram i meg…

I just looove this! Klokke med mobil! Desverre er denne varianten avhengig av bluetooth til telefonen, og fungerer ikke som  telefon i seg selv.

 

01_smart-android-watch-1

 

Mer gira på fullverdig mobil? Da bør du sjekke ut denne:

ing1.956x519

Men den er ikke klar for leveranse helt enda 😦

Jeg liker uansett I’m Watch best! Verdt investeringen? For min del er det genialt når jeg er ute å har PT timer, og ikke har med meg telefonen – om jeg får noen beskjeder som er viktige (barna.. avlysninger.. etc).

Jaja, vi får se. Kule uansett 🙂 Liker veien det går!

 

En ettermiddag.

image

Markus fikk begynne i Millas barnehage idag, endelig. Idag hadde vi også med oss en venninne av Milla hjem frs barnehagen. Så her tasser Markus etter Milla +, store gutten som han er. Han maser fortsatt etter melk, men vi er i avvending nå – dermed mye syt og gråt! 😛 Det er koselig å ha med barnehagevenner hjem, men merker at 55kvm og ikke eget rom til barna blir en utfordring… :O

Posted from WordPress for Android

Å teste formen

Idag ble det til at jeg tok en maks 02-opptak-test. Jeg skulle sjekke utstyret om det er greit og brukbart før jeg kjører tester på kunder.. Så da dro vi like gjerne igang en test.

Jeg hadde ikke heelt tatt forhåndsregler for å ta test som dette, jeg trente hardt i 2-3 timer i går, og 1,5 t idag før testen.. Dermed hadde jeg jo ikke energi til å  nå toppen helt. Likevel ble jeg smått positivt overrasket, da jeg kom på 57,2 (som er veldig bra..). Og jeg har fremdeles mer kapasitet enn det jeg klarte idag, så jeg skal forberede meg litt mer og ta en ny test.

Skala kvinner 20-29 år:

Age (years) Poor Fair Good Excellent Superior
20 – 29 ≤ 35 36 – 39 40 – 43 44 – 49 50+

Menn 20-29 år:

Age (years) Poor Fair Good Excellent Superior
20 – 29 ≤ 41 42 – 45 46 – 50 51 – 55 56+

Protokollen vi brukte var en noe modifisert Bruce-protokoll. Jeg økte jevnt på både fart og helling på mølla, ikke bare hellingen… Jeg varmet opp i ca 10 min og brukte 10 min på selve testen.

Hvorfor skal man teste dette?
Litt kort forklart, VO2-maks er det maksimale oksygen man tar opp når man puster inn, fordelt på kilo kroppen består av. Ved høyt opptak har man et godt trent hjerte som klarer å slå ut mye blod og sende mer oksygen til musklene, enn det et mindre trent hjerte kan, som har lavere oksygenopptak. Man kan øke opptaket sitt ved trening, og høyt opptak fører til bedre utholdenhet og i grunn generelt bedre fysisk form. Du kan lese mer om dette her.

Hvem trenger å teste dette?
Det er jo alltids gøy å teste sånt.. eller hva?! 😉 De som har mest behov for dette, er  de som trener til noe spesifikt innenfor kondisjonsidretter. Feks til et renn, løp, etc. Man kan faktisk beregne ut noen ting når man har oksygenopptak. Som feks arbeidstiden på en gitt strekning. Eller hvor mye og hva av trening som skal til for å nå den sluttiden man trener seg imot..

Dette er den ultimate formtesten, som gir deg konkrete og ærlige tall på alt arbeidet du har gjort med treningen! 😉