Min uke 35

Mors uke 35 og fosterets uke 33: Nå står livmoren på sitt høyeste og kanskje mest ubehagelige?

Babyen veier nå i gjennomsnitt 1900 gram og er ca 42 centimeter lang. Nå er som regel livmoren på sitt aller høyeste og det er ganske vanskelig å puste dypt ned i lungene. Trøsten er at livmoren snart synker ned i bekkenet.

På en førstegangsfødende er det normalt at hodet snart fester seg nå. Hos deg som har født tidligere er det litt bedre plass i bekkenet så det er ikke sikkert at hodet fester seg i det hele tatt før fødselen.

Hodet kan allikevel gå ganske langt ned i bekkenet slik at du kan føle et ganske kraftig press ned mot skjeden. Jeg har hørt flere si at det er akkurat som om de sitter på hodet til barnet. Vær ikke bekymret: Hodet ligger meget godt beskyttet nede i bekkenet!

Det gjør ikke så mye om baby blir født nå, de greier seg bra, men vil kanskje trenge litt ekstra tid på barsel fordi de ofte ikke er så flinke til å suge fra brystet. Babyen selv setter i gang en beskyttelse mot farlige stoffer som kan komme ned i luftveiene og væske som har vært nede i lungene (fostervann) blir absorbert. Lungenes kapasitet for utveksling av gass øker dramatisk, slik at babyen får max utbytte av surstoffet som den puster inn. Som tidligere nevnt har også fosteret en økt evne til å frakte surstoff med de røde blodlegemene, dette varer også den første tiden etter fødselen.

Leveren er oftere litt umoden og sjansen for at de får litt gulsott og må lysbehandles er større. Babyen vil regnes som for tidlig født og det vil derfor være en barnelege tilstede ved fødselen, sånn for sikkerhetsskyld.

 

I say: MY GOD for en aktiv liten baby!!

Magen min bouncer i alle retninger om dagen, og folk på tbanen sitter og stirrer på magen min, hehe. Jeg får høre at jeg er både stor og liten, jeg tror det spørs veldig på hva jeg har på meg.. kan se veldig liten ut i noen klær, mens andre klær seg jeg enorm ut.

De siste dagene har bekkenet mitt blitt SÅÅ ille; igår på dagen var jeg så fortvila at jeg tenkte nå blir det rullestol resten. MEN, mirakuløst ble det mye bedre etter shapetime på Sats Nydalen i går kveld, og jeg klarte fint å gå etter timen. DET var digg. Utrolig hva trening kan gjøre!

Jeg mistenker nok at Købenturen tok litt på bekkenet; det ble mye gåing, og det er ikke det beste å gjøre for tiden. Så jeg er spent på ferien til uka, da vi skal til dyreparken i Kristiansand. Jeg må være flink til å ikke gå for mye. Og jeg som elsker å gå turer 😦 bah.

Kvalmen min er her fremdeles, og det som fungerer aller best mot kvalmen, cola, og knekkebrød med skinke og ost.. Hehe, en rar greie, men det funker. Brødskiver blir jeg mer kvalm av..

Nå skal jeg faktisk gå å legge meg tenker jeg, det blir en litt lang dag i morgen; siste maratondag med trening tipper jeg; juli blir mye roligere, noe som skal bli litt deilig også 😉 men jeg elsker jo timene, så jeg koser meg masse, selv om jeg nok blir litt trøtt 😛